Tytuł projektu: Cyfrowa infrastruktura badawcza dla humanistyki i nauk o sztuce DARIAH-PL
Koordynator projektu z ramienia ASP: dr hab. Piotr Welk
Celem projektu jest utworzenie infrastruktury badawczej dla humanistyki i nauk o sztuce, która składa się z pięciu rozproszonych laboratoriów, stanowiących infrastrukturę badawczą:
- Laboratorium źródeł – infrastruktura na potrzeby pozyskiwania, składowania oraz dostarczania danych w zgodzie z zasadami FAIR2,
- Laboratorium zautomatyzowanego wzbogacania – infrastruktura do pozyskiwania i identyfikacji niejawnych właściwości przetwarzanych danych,
- Laboratorium nadzorowanego semantycznego odkrywania – infrastruktura na potrzeby kontekstualizacji i wiązania danych,
- Laboratorium inteligentnej analizy i interpretacji – infrastruktura na potrzeby interaktywnego przetwarzania i eksploracji danych
- Laboratorium zaawansowanej wizualizacji – infrastruktura na potrzeby wizualizacji czasoprzestrzennej, wielopłaszczyznowego obrazowania, rekonstrukcji cyfrowych itp.
Wsparta infrastruktura umożliwi pracę z materiałami tekstowymi, muzycznymi, wizualnymi i przestrzennymi (zabytki) w formie indywidualnych obiektów, zespołów lub zbiorów (np. korpusów), jak i powiązanie tych obiektów, jako planowane pozyskiwanie, archiwizacja i przechowywanie, przetwarzanie i analiza złożonych dużych, zmiennych i różnorodnych zbiorów.
Umożliwi również wykorzystanie metod uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji w geoarcheologii, danych o kulturze oraz muzykologii. Pozyskiwanie geoinformacji w związku z planowanym wykorzystaniem systemów bezinwazyjnego pomiaru, np. lotniczego i naziemnego skanowania laserowego oraz mobilnego pozyskiwania danych, oraz analizowanie, udostępnianie oraz wizualizacja geoinformacji, co uzasadnione jest planowaną budową baz wiedzy przestrzennej oraz zaawansowaną wizualizacją danych przestrzennych z wykorzystaniem technik rzeczywistości wirtualnej i poszerzonej. Umożliwi archiwizację i inteligentny dostęp do treści ze względu na planowane działania obejmujące digitalizację, rewitalizację i dostosowanie treści do współczesnych kanałów dystrybucyjnych oraz dostęp do treści zarządzenie złożonymi danymi wraz z ich agregacją i wymianą. wykorzystanie efektów planowanych badań w urbanistyce i inteligentnych miastach, jak również w systemach wykorzystywanych w badaniach Ziemi. Kształtowanie rynków twórców konsumentów poprzez zaplanowaną w niej analizę i pomiary preferencji odbiorców, w szczególności badania związane z percepcją mowy i muzyki, oraz personalizację przekazu audiowizualnego na podstawie preferencji odbiorców (dobór muzyki mającej oddziaływać w określony sposób na odbiorców). Projektowanie i wzornictwo w zakresie gier wideo ze względu na możliwość wykorzystania wyników w zakresie udźwiękowienia gier w oparciu o analizę sytuacji w czasie rzeczywistym oraz planowane prace nad modelem komunikacji z użytkownikiem i zestawami animacji. Interfejsy człowiek-maszyna oraz maszyna-maszyna w inteligentnych sieciach ze względu na planowane badania percepcyjne nad rozpoznawaniem emocji i gestów oraz wykorzystanie rozwiązań w dziedzinie AR/VR.